woensdag 7 mei 2014

Surinaamse roti

Ik ben verzot op Surinaamse roti en een jaar of 2 terug heb ik geleerd hoe ik zelf goeie roti kan maken. Als ik veel tijd heb maar ik ook de roti plaat zelf, maar omdat ik dit keer niet veel tijd had ben ik voor gemak gegaan en heb ik de roti plaat (redelijk) kant-en-klaar gekocht bij de toko. Ze hebben 2 verschillende soorten roti plaat. Uit de diepvries die je nog zelf moet afbakken in de koekenpan (die heeft qua smaak meer weg van de Turkse feselli dan van de originele rotie plaat) en uit de diepvries die echt helemaal kant-en-klaar is. Beiden smaken goed. Vanwege het gebrek aan tijd heb ik dit keer voor het eerst alle ingrediënten in één pan klaargemaakt. Anders doe ik dit in twee pannen. Eentje met de groenten en eentje met het vlees. Het gerecht zoals ik hieronder beschrijf is klaar gemaakt in twee pannen.


Ingrediënten voor het groentemengsel: zonnebloemolie, kouseband, aardappelen, ui, knoflook, garam masala kruiden, bouillonblokje(s), lauwwarm water

Snijd de kop en kont van de kouseband en snijd deze vervolgens in kleine stukjes. Snijd de rauwe aardappelen in blokjes. Verhit opnieuw olie in een wok en bak de aardappelblokjes aan. Snijd de ui en knoflook klein en voeg deze toe, samen met 1 eetlepel garam masala en het/de bouillonblokje(s). Roer het geheel goed door elkaar. Voeg de kouseband toe en laat alles even bakken, met de deksel op de pan. Voeg vervolgens een scheutje lauwwarm water toe en laat het geheel sudderen. Schep regelmatig om.

Ingrediënten voor het vleesmengsel: zonnebloemolie, kipfilet, ui, knoflook, garam masala kruiden, bouillonblokje(s), laos, zwarte peper, zout, laurier blaadjes, soja saus, verse selderij, lauwwarm water

Snijd de kipfilet in blokjes. Snijd de helft van de ui en knoflook klein. Verhit een beetje olie in een wok en bak de ui met knoflook een beetje aan. Voeg de kip toe en bak het geheel aan. Voeg de andere helft van de ui en knoflook bij de kip, samen met 1 eetlepel garam masala, het/de bouillonblokje(s), een snufje laos, zwarte peper, een snufje zout, 2 laurier blaadjes, soja saus, fijngesneden verse selderij en een beetje lauwwarm water. Laat het geheel even stoven.

Serveer het groente- en vleesmengsel met roti plaat.

Eet smakelijk!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten