woensdag 7 mei 2014

Gâteau au Champagne

Bonjour Mill!

We hebben een verjaardag te vieren en daar hoort in Frankrijk uiteraard Champagne bij! Omdat slagroomtaart hier niet echt te krijgen is zoals we in Nederland hebben, heb ik vorig jaar dit taartje al gemaakt. Hij is zo heerlijk dat ik hem dit jaar weer maak!


Basis gebak voor een ronde vorm van 24x24 centimeter: 5 eieren, 150 gram suiker, 125 gram bloem, 25 gram maizena, zakje vanille suiker, snufje zout

Verwarm de oven op 175°C.
Boter de bakvorm in en bestuif deze met bloem. Zet een kom in een bak met heet water en  mix de eieren, suiker en vanillesuiker zeker 10 minuten totdat de suiker volledig opgelost is en er een dikke schuimige massa is ontstaan. Spatel de bloem, die je vooraf gezeefd,  gezeefde maizena en het snufje zout voorzichtig door het eiermengsel. Doe het beslag in de bakvorm en bak het basisgebak in 30 minuten goudbruin. Je kunt controleren of het gaar is door er een breinaald in te prikken. Als de breinaald schoon blijft, is je basisdeeg klaar! Haal voorzichtig uit de vorm en laat afkoelen op een rooster.


Toen het basisgebak in de oven stond ben ik verder gegaan met de champagne crème. Hiervoor heb je nodig: 100 gram suiker, 100 ml champagne of cremant, 1 citroen, 3 eidooiers, 3 blaadjes gelatine, 400 ml slagroom, diepgevroren koelelementen, ijswater of ijsklontjes

Week de blaadjes gelatine in koud water. Breng 50 gram suiker met het sap van een citroen en de citroenrasp en niet te vergeten de champagne aan de kook en laat dit 5 minuten heel zachtjes doorkoken (draai daarna het vuur uit). Klop ondertussen de eierdooiers en 50 gram suiker tot een luchtig mengsel. Als het champagnemengsel een beetje afgekoeld is, doe je het eiermengsel erbij en warm je het zachtjes door totdat het eiermengsel met het champagnemengsel bind. Daarna doe je de uitgeknepen gelatine erbij. Klop de slagroom stijf. De champagne crème moet nu in een bak met ijskoud water geklopt worden totdat het afgekoeld is. Ik doe dan koelelementen in een bak met koud water die groter is dan het bakje waar ik de champagne crème in heb zitten. Als de champagne crème helemaal is afgekoeld kun je hem voorzichtig mengen met de slagroom en in de koelkast zetten totdat een mooie en stevige crème is.

Voor de vulling en versiering van de taart gebruik je: aardbeienjam,  marsepein en voedingsmiddelen kleurstof


Snijd het basis gebak in twee lagen. Leg de onderste laag op bakpapier, zodat hij niet blijft plakken. Op de eerste laag heb ik aardbeienjam gedaan, maar daar kan uiteraard iedere jam op, maar dit vond ik een lekker combinatie met champagne. Leg dan een laag basisgebak er bovenop en dan haal je de champagnecrème uit de koelkast en besmeer je het basisgebak. Leg de bovenkant van het basisgebak er bovenop en smeer de taart rondom helemaal in met de champagnecrème. Zet de taart even in de koelkast. Ondertussen heb ik de marsepein gekleurd met voedingsmiddelen kleurstof. Om de kleur groen te krijgen had ik geel en blauw nodig. Het beste is om hier handschoenen bij te dragen. Rol de marsepein uit totdat hij de taart helemaal bedekken kan, ik heb hiervoor de bodem van de springvorm als leidraad gebruikt en die veel ruimer uitgesneden. Het gemakkelijkste is om de marsepein tussen twee lagen bakpapier uit te rollen.

Nadat ik de taart uit de koelkast gehaald heb, heb ik de marsepein voorzichtig neergelegd op de taart en omgevouwen naar de zijkanten, ga voorzichtig te werk anders breekt de marsepein, je hebt maar een kans vaak om het goed te doen. Mocht de marsepein breken is het lastig om die weer aan elkaar te krijgen. Met een spatel heb ik de randen voorzichtig aangedrukt en het overtollige weggesneden.

Van te voren had ik de etiketten van het flesje champagne dat ik gebruikt had om de champagnecrème te maken afgeweekt en die leg ik als finishing touch op de taart.

Bonne Appetit!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten