zaterdag 15 februari 2014

Appelbaklava


Omdat ik het leuk vind met een verjaardag zelf gebakken taart te serveren bakte ik deze appelbaklava. Een kennis van had hem al gemaakt en schepte er nogal over op hoe lekker hij was. Dat recept wilde ik dus ook. En wow… hij smaakt echt zo lekker als zij me deed geloven. Vanwege een notenallergie heb ik de pistachenoten vervangen voor ongezouten pinda’s.

Ingrediënten: 95 gram pistachenoten*, 100 gram boter, 1 kilo Jonagold of Elstar, 8 eetlepels rietsuiker, 3 theelepel gemalen kaneel, 1 pak filobladerdeeg, 2 eetlepel honing

* vervangen voor ongezouten pinda’s

Verwarm de oven voor op 175˚C.
Rooster de noten 3 min in een koekenpan zonder boter of olie op laag vuur. Laat iets afkoelen en hak fijn. Smelt de boter in een steelpan. Verwijder het klokhuis van de appels. Snijd het vruchtvlees in kleine blokjes. Meng 3 eetlepel suiker en de kaneel erdoor en bak de appels 8 minuten op hoog vuur, totdat ze zacht zijn en de suiker is gekarameliseerd. Leg een vel filodeeg in een bakvorm  (25x30 cm) en bestrijk met gesmolten boter. Bestrooi met ½ eetlepel suiker. Doe hetzelfde met een volgend vel deeg en bestrooi dat met de helft van de noten. Leg er nog 3 vellen deeg op en bestrijk die steeds met boter en bestrooi met suiker. Schep de appel in de vorm en bedek op dezelfde wijze met 5 vellen filodeeg (waarbij na 2 vellen de rest van de noten en dan nog 3 vellen). Eindig met boter en suiker. Bak de baklava in ca. 40 minuten bruin. Dek af met aluminiumfolie als deze te bruin wordt. Laat ondertussen het appelsap inkoken tot 100 ml. Voeg de honing toe en kook nog 1 minuut Schenk de appelsiroop over de baklava als deze net uit de oven komt.
Laat in de vorm afkoelen.


(hij was op voor ik een foto van het eindresultaat had gemaakt, dus heb ik een foto van internet geplukt)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten