dinsdag 19 november 2013

Noyaux d'epices oftewel kruidnoten!

Bonjour Mill!

Geen Sinterklaasgekte hier in Frankrijk, de winkels liggen al wekenlang vol met Kerstgerelateerde producten. Maar toch krijg je, door Facebook en de media, zin in lekkernijen die bij het Hollandse Sinterklaasfeest horen. Voor mij niet even snel naar de winkel rijden om een zak pepernoten te scoren. De dichtbij zijnste grotere supermarkt is 20 minuten rijden en in het gehucht waar ik woon, in een kleine handige épicerie, hebben ze helemaal geen speciale etenswaren. Ja,........wel chocolademuntjes die wij in Nederland in de schoen doen, die hebben ze wel voor in de kerstsok en ook heerlijke chocolaatjes en marsepein, maar allen in kerstsfeer. Dus wat doe je dan.........ja zelf kruidnootjes maken natuurlijk!

Gelukkig had ik de vorige keer donkerbruine basterdsuiker meegenomen uit Nederland, ondertussen gelukkig ook gevonden bij de grote supermarkt. Want die is ook lekker op zelfgemaakte rijstepap, maar dat terzijde. De koekkruiden heb ik van een vriendin gekregen die toevallig in Nederland twee potjes meegenomen had toen zij daar was. Dus een nieuw potje staat al weer op het Nederlandse boodschappenlijstje. Mais bon, we gaan aan de slag.

Wat heb je nodig: 250 gram gezeefd zelfrijzend bakmeel, 125 gram donkere basterdsuiker, 100 gram boter, 2 eetlepels speculaaskruiden, 3 eetlepels melk

Eerst de oven voorverwarmen op 175 graden. Ik heb niet zo'n grote oven, dus ik moet in meerdere ladingen bakken, dat betekend ook dat er voordat ze allemaal klaar zijn er ook alweer een paar op zijn onder het mom van even proeven :-) Zeef het zelfrijzend bakmeel op een schoon aanrechtblad tot een bergje en maak in het midden een kuiltje waar alle ingrediënten in gaan. Met de hand snel een samenhangend soepel deegje van kneden. Draai kleine balletjes van het deeg en leg deze op een bakplaat die met bakpapier bekleed is. 20 Minuten de oven in en zijn ze klaar! 

Ze hebben heerlijk gesmaakt en toen ze op waren bedacht ik me dat je ze ook hebt met chocoladelaagjes erom, van witte, melk of pure chocolade. Hélas (jammer dan), dat is dan voor de volgende keer!

Vanmorgen kwam een vriendin op bezoek en die had een stuk van een wildzwijn meegenomen voor ons. De Fransen jagen dat het een lieve lust is in het jachtseizoen, vooral op zondag, en dan word het geschoten vlees graag uitgedeeld onder vrienden. Het is een ribstuk met een filet eraan, dus dat word een mooie wildfond maken van de botten en een filetje met? Dat is voor een andere keer, als de sinterklaas achter de rug is, de kerstboom staat en ik me ga richten op het kerstdiner en ja voor de liefhebbers een gerecht met uiteraard Sanglier (wild zwijn).



Bisous (kus) Helen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten